דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

בדרך כלל מכולות נפרקות מאוניות המשא על ידי מנוף גשר, הניצב

במקביל לאונייה. הליך הפריקה מתחיל מחיבור למכולות, אחת אחרי

רעותה, ופריקה אל עגלת הגורר הממתינה ברציף. אך הפריקה עצמה

היא סופו של תהליך, שראשיתו בנמל המוצא של האונייה. בשל העובדה כי

אונייה היוצאת אל הים פוקדת בדרכה מספר נמלים, נערכת עבורה תוכנית

מטען מסודרת, כדי למזער את הזמן שבו היא נמצאת בכל נמל. זאת, מפני

שכל יום שבו האונייה אינה מפליגה עולה כסף רב, במיוחד בכל הנוגע

לאוניית מכולות. תוכנית המטען קובעת את סדר המכולות לפי הגעתן אל

הנמלים השונים. כך, למשל, במקרה של אוניית מכולות המגיעה מאירופה

לנמל אשדוד, וממנו היא מפליגה לנמל אלכסנדריה שבמצרים - המכולות

המיועדות לפריקה באשדוד ימוקמו, מראש, לפני אלו המיועדות למצרים.

עוד לפני הגעת האונייה אל הנמל, נתוני המטען משודרים אליו. בכל יום

בשעות הצהריים נערכת ישיבת צוות בנמל, שבה מוחלט כמה עובדים

ומנופים יוקצו לכל אונייה על פי אותם נתוני מטען. כאשר האונייה נקשרת

לרציף, עולה עליה צוות שתפקידו להתיר את המכולות מקשריהן. בשעת