דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

כפי שרב חובל של אונייה נחשב הסמכות העליונה בלב ים בכל הנוגע לכלי

השיט, כך נחשב גם רב חובל הנמל, בכל הנוגע לנושאים ימיים שבתחום

הנמל. בסמכותו להודיע על סגירת הנמל לתנועת כלי שיט (במקרה של

תנאי מזג אוויר קשים), על פתיחת או סגירת שובר הגלים (מאותן סיבות),

על מתן אישור לצלילות מקצועיות למטרות שונות, וכן להיות אחראי לסקרי

עומקים המבוצעים מעת לעת.

תמרונים של גוררת

לעומת הים הגדול, שטחם של נמלי הים מצומצם יחסית. הם מאופיינים

במרחב תמרון קטן, המאלץ את כלי השיט לערוך סיבובים קצרים

וחדים מאוד כדי להגיע למקום העגינה המיועד להם, או לצאת ממנו

בחזרה אל הים הפתוח. ברוב המקרים אוניות הענק אינן מתוכננות

לבצע תמרונים מעין אלו בעצמן, ונדרשות לגוררת שתתמרן אותן.

מדובר במלאכה עדינה ומורכבת, כאשר, לעתים, יש אף צורך בשתי גוררות

כדי לתמרן ביעילות אונייה גדולה. הכל תלוי בגודל ובמשקל האונייה, ובעיקר

בכושר התמרון שלה. הגוררת עושה פלאים בכל הקשור לתמרון, ומסוגלת​