דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

דרך הדלתה העצומה שלו אל מרחבי הים התיכון, ומשם הם מנותבים על

ידי זרמי הים אל חופי ישראל. תנועה מתמדת זו, מדרום לצפון, מתרחשת

באופן טבעי משחר הדורות.

ההחלטה על מיקומו של מסוף "איתן" בנמל אשדוד הושפעה בעיקר מהרצון

להרחיק את הפעילות הנמלית, שעלולה לעתים להיות מסוכנת, מריכוזי

האוכלוסייה. הרחקה זו התבצעה באמצעות ייבוש ים, שנועד לאפשר את

הקמת הרציפים החדשים.

אלא שהייבוש עורר בעיה סביבתית. מומחי אקולוגיה מסבירים כי ייבוש

ים, ואף הקמת שובר גלים חדש, גורמים להצטברות חול, הנלכד מדרום

לו, ולחוסר באספקת חול מצפון לו. הדבר עלול להביא לנסיגת קו החוף.

לכן הוזמן ובוצע תסקיר סביבתי שחזה את תנועת החולות על קרקעית

הים, תנועה העלולה ליצור שינוי במאזן האקולוגי.

פרויקט מיוחד בנמל אשדוד מתמודד עם התופעה באמצעות העברת

כ־ 180,000 מטרים מעוקבים )!( של חול מדי שנה מדרום לשובר הגלים

אל החופים שמצפון לו. בכך נהפך הנמל ל"שקוף" מבחינת תנועת החולות,

והפגיעה בחופים שמצפון לו נמנעת.