דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

החזון והמציאות

בשנותיה הראשונות של המדינה פעלו בה נמל מרכזי אחד, ששכן בחיפה,

ושני נמלים קטנים יותר, שהיו ביפו ותל אביב. אליהם הצטרף בתחילת שנות

השישים נמל אילת. עד מהרה נוצר צורך בנמל נוסף והוחלט על הקמתו של

נמל מודרני ומשוכלל, שיחליף את נמלי יפו ותל אביב הקטנים והמיושנים.

אף על פי שיחלפו לא מעט שנים עד שתונח אבן הפינה של הנמל העתידי

ועד שתעגון בו האונייה הראשונה, כבר בשנת 1949 הגה האדריכל היינץ

ראו את הקמת נמל אשדוד. הוא אף ראה בחזונו את העיר אשדוד, שתשגשג

בעקבות הנמל. ראו, ששימש אחראי לתכנון ארצי באגף התכנון של המדינה

הצעירה, סבר כי נמל עמוק מים צריך לקום באזור נחל לכיש. אך הוא

היה במיעוט, ולמעשה עורר רעיונו התנגדויות מצד גורמים ממשלתיים

ותכנוניים שונים.

בחיבורו המקיף, "מחייטים וסנדלרים בנינו פה נמל", מסביר ד"ר דרור

אסנת כי הצורך הלאומי בהקמת נמל עמוק מים נבע מההתפתחויות

הכלכליות של מדינת ישראל והגידול המשמעותי בנפח היבוא והיצוא. מתוך