אירועי ה-7 באוקטובר 2023 שינו באופן מהותי את מדינת ישראל ואת הרגלי הניהול של ההנהלה הבכירה בארגונים המובילים את כלכלת ישראל, אירועים אלו מציפים בעיקר את הצורך לנהל בצורה מערכתית שינויים מואצים בתנאי אי ודאות, ואת הצורך לחשוב מחדש על תפיסות ניהוליות מקובלות.
*אלי בר יוסף, מ"מ מנכ"ל נמל אשדוד*, השתתף היום בוועידת החברות המובילות במשק לתפעול וניהול שרשרת האספקה. בוועידה דנו באתגרים האסטרטגים המשמעותיים הניצבים בפני מקבלי ההחלטות בעידן הנוכחי. בר יוסף השתתף בפאנל לצידם של יאיר ביטון, מנכ"ל DHL ישראל עידן זו-ארץ, משנה למנכ"ל קבוצת נשר; סילביה אלקלעי סמנכ"לית שרשרת אספקה בג'ונסון אנד ג'ונסון; עדי ברק, מומחית לעולמות התפעול ושרשרת האספקה.
אלי בר יוסף התייחס לאתגרים שאיתם מתמודדת החברה בשנה האחרונה ואמר:
"נמל אשדוד כמתקן חיוני וקיומי למדינת ישראל היה ערוך לארועים ירי וכמו כל מדינת ישראל ,ה-7 באוקטובר תפס אותנו בהפתעה. למרות זאת בנמל שמרנו על רציפות תפקודית החיונית למדינת ישראל, ללא דופי ; כאשר ההנהלה והעובדים יודעים שהם פועלים כחוליה מרכזית בשרשרת האספקה הישראלית , 98% מהמטענים המזינים את הכלכלה הישראלית מגיעים דרך הים ויש על מי לסמוך.
הנמל ערוך ומתורגל למצבי חירום, כמו גם במתקפות טילים. במבט לאחור וקדימה אין ספק שהנמל תפקד ומתפקד בצורה יוצאת מהכלל למרות שינויים תכופים בתמהיל הפריקות שלו הכוללות גם אוניות בטחונית בהן עובדי הנמל שוברים שיאי פריקה ברמת שיא בינ״ל . לצערי ספגנו בנמל אשדוד גם אבדות בנפש כאשר שני עובדי נמל נפלו ב-7 באוקטובר וארבעה בני משפחה של עובדי החברה, נהרגו במהלך המלחמה. כמו כן, היו ויש לנו טווח של כ 50 עד כ-120 מילואימניקים מקרב העובדים, מלוחמים ועד אנשים טכניים. בנמל גילינו צורך בקרב המילואימניקים שסיפרו לנו שהחזית האמיתית שלהם היא בבית והקמנו גוף של 'נשים תומכות בנשים' שזכה להצלחה בלתי רגילה."
עוד הוסיף, כי: "את השפעות המלחמה אנו חווים כיום בעיקר במטען הכללי. כאשר בגלל החרם הטורקי ,היבואנים נאלצים להביא אוניות גדולות יותר שזמן הפריקה שלהם יותר ארוך. בתחילת המלחמה היו גם ספקים שפחדו להגיע לארץ וגם על זה מצאנו דרך להתגבר ; הרבעון של ה-7 באוקטובר היה קשה מאד, אבל תוך שבועיים שלושה חזרנו לשגרת חירום גם מול מטענים שדילגו לצפון .
כיום אנחנו רואים שהחוסן של המשק הישראלי הולך וגובר. הרבעון האחרון שלנו היה רבעון שיא גם ביחס של לפני ה-7 באוקטובר, ואנחנו רואים מגמה גוברת של כל סוגי המטענים. השקענו במסוע גרעינים חדש והתחלנו להפעיל אותו במלחמה ולמעשה עברנו ממצב של פריקה של 300 אלף טון עברנו ללמעלה ממיליון טון. הנמל כמו עם ישראל מראה חוסן. הלקוחות והיבואנים שלנו יודעים שהכל עובד וההוכחה לכך שהנמל נערך לקליטת עובדים נוספים על מנת להענות לביקושים שגוברים בהתמדה מרבעון לרבעון".