דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

מעלות S&P מאשרת לנמל אשדוד דירוג אשראי AA+

בכך מותירה את דירוג החברה על כנו, זאת על אף הרפורמה המשמעותית הקרבה בנמלי ישראל. בנימוקי מעלות S&P לדירוג, נכתב כי ביחס לשנת 2018, נמל אשדוד הציג שיפור בשנה הנוכחית, ונתח השוק של החברה הגיע לכ-52% בענף המכולות, ולכ-49% בענף הרכב. זאת, על אף סביבה תחרותית הולכת וגוברת.

 

במסגרת הרפורמה הצפויה בנמלי ישראל, בשנת 2021 צפוי להיפתח בצמוד לנמל אשדוד 'נמל הדרום', אשר יתחרה בו ישירות בתחום המכולות. בשנת 2022 צפוי להיפתח נמל נוסף סמוך לנמל חיפה, אשר יתחרה גם הוא בשני הנמלים הגדולים הקיימים. כחלק מהיערכות נמל אשדוד לתחרות, השיקה החברה תכנית השקעות רב שנתית בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל. במסגרת תכנית זו, ישודרגו חלק מהרציפים של נמל אשדוד, כך שיוכלו לטפל באוניות מטען גדולות, ויוקם מסוע להובלת גרעינים לממגורה. נמל אשדוד כבר חתם על ההסכמים העיקריים עבור השקעות אלה, והן צפויות להתבצע בשנים הקרובות.

 

על אף התחרות וההשקעות העתידות, החברה אינה צפויה להזדקק לחוב חיצוני בשלב זה, כאשר עיקר החוב הקיים נובע מהתאמות בגין רישום התחייבות החכירה מול נמלי ישראל, וכן התחייבות פנסיונית לעובדים שהחברה מחזיקה עתודה פיננסית כנגדן. בנוסף, מעריכים בחברת הדירוג, כי הסבירות לתמיכה ממשלתית יוצאת דופן גבוהה למדי.

 

תחזית הדירוג היציבה משקפת את הערכת חברת הדירוג כי לא צפויים שינויים בסיכון העסקי ובסיכון הפיננסי של החברה באופק הדירוג. להערכתם, בשנתיים הקרובות, תמשיך החברה להציג יחס FFO לחוב מתואם העולה על 66%, תוך שמירה על נזילות חזקה והמשך ביצוע תכנית ההשקעות המתוכננת.

 

על פי הקריטריונים של חברת הדירוג מעלות S&P, רמת הנזילות של החברה היא "חזקה". לחברה עודפי מזומנים בהיקף גבוה יחסית, והיא צפויה להקטין אותם על פני זמן בתכנית ההשקעות שלה. כמו כן, לחברה תזרים תפעולי חיובי, לחברה אין התניות פיננסיות, והיא נערכת שנים מראש לתחרות הצפויה ובכך מראה ניהול סיכונים שמרני. בתרחיש הבסיס, הנחת חברת הדירוג מעלות P&S היא כי המקורות העומדים לרשות החברה, נכון ל-1 ביולי, 2019, הם מזומן ונכסים פיננסיים סחירים בהיקף של כמיליארד שקל; תזרים מזומנים תפעולי של כ-223.5 מיליון שקל; ומשיכת עודפים מהיעודה בסך של כ-630 מיליון שקל. הנחת חברת הדירוג מעלות S&P לגבי השימושים של החברה נכון לאותו מועד מסתכמים בהשקעות בסך של כ-475 מיליון שקל.

 

לדברי אורנה הוזמן בכור, יו"רית דירקטוריון נמל אשדוד, " הדירוג מהווה הבעת אמון בחוסנה הפיננסי של החברה והוא לוקח בחשבון השקעות של למעלה מ- 2 מיליארד שקלים. הדו"ח משקף בצורה ברורה את ההיערכות הכוללת של החברה בהכנת הנמל לתחרות המתעצמת ואני רואה בו הבעת אמון בחברה. הרפורמה הקרבה מהווה שינוי משמעותי אשר ישפיע על כל נמלי ישראל. אנו מגיעים לתהליך הזה ממקום של למידה, ועם ביטחון רב ביכולות שלנו. נוביל מפנה בארגון, כך שנוכל לתת את השרות המיטבי, להצליח בתחרות ולפרוח בה."