דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

מדוע לנמל אשדוד יתרון מכריע במיקומו?

כל איש שיווק, מצביא, יזם או טקטיקן יודע היטב כי מיקום "נכון" הוא עניין אסטרטגי לכל דבר. כך היה מאז ומעולם, וכך גם ימשיך להיות. עניין זה הופך להיות מהותי הרבה יותר כאשר מדובר בנמל ימי – המהווה גורם תחבורתי ראשון במעלה.

כבר בשנות החמישים של המאה שעברה הבינו קברניטי המשק הישראלי כי יש צורך בהקמת נמל עמוק מים, במטרה להביא לשינוע וטיפול יעילים במטעני היצוא והיבוא, שהיקפם הלך וגדל עם השנים. מחשבה רבה הוקדשה עד שנבחר המיקום המוצלח ביותר, בטבורה של המדינה. אחד השיקולים המשמעותיים ביותר בהקמת הנמל באשדוד, לא הרחק משפך נחל לכיש, היה קיצור מרחקי ההובלה היבשתית של מטענים ממרכז הארץ דרומה - וחזרה.

כך לדוגמה, הובלת אשלגן מסדום לנמל אשדוד מקצרת את הנסיעה ב-120 ק"מ לעומת שינועו לחיפה. מיקומו המיטבי של הנמל יוצר סמיכות הכרחית לעורקי התחבורה הקיימים וכן למרכזי התעשייה והייצור של ישראל, ולתל אביב - מרכז המסחר והכלכלה של ישראל, המצוי במרחק של כ-40 ק"מ בלבד מהנמל.

מיקומו של הנמל יוצר יתרון חשוב עבור מובילי מטענים. הנה כמה דוגמאות למרחקים מהנמל אל נקודות אסטרטגיות ברחבי הארץ: ירושלים: 66 ק"מ, ערד: 129 ק"מ, אילת: 325 ק"מ, נתניה: 64 ק"מ, חיפה: 125 ק"מ.

מעבר לפן המקומי, כאשר מאמצים ראייה גלובלית, מסתבר שמיקומו של נמל אשדוד יוצר חיבור חיוני בין מזרח למערב. זאת בזכות קרבתו לתעלת סואץ. בהקשר זה מעניין לציין כי עד לפני מספר שנים, יצרה מגבלת הרוחב והעומק בתעלת סואץ בעיות לוגיסטיות בהובלה הימית, שלא איפשרה למכליות-העל ולאוניות מכולות וצובר מהדור החדש לעבור דרכה. בשנת 2006 הושלמה העמקת התעלה – עניין שהשפיע מיידית על תעבורת אוניות ענק לנמל אשדוד וממנו.