דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

סוגי מטענים ופריקתם

באופן כללי, ישנם שלושה סוגים עיקריים של מטענים המגיעים אל נמלי הים: מטענים בתוך מכולות, מטענים בתפזורת (כגון גרעינים למיניהם, אבקות שונות ועוד) ומטענים כלליים שאינם נתונים בתוך מכולה. המטען הכללי כולל מתכות, עצים, מכוניות, שקי פרי הדר, מכונות ועוד. אגב, המכונות, מסוגים שונים ומשונים, תופסות נתח חשוב מכמות המטענים השנתית העוברת בנמל אשדוד, ועומדת על כ-100,000 יחידות לשנה.

את כמויות המטענים העוברים בנמל נהוג לחשב במדידה שנתית, מאחר שישנם שינויים בין חודש לחודש, בין עונה לעונה. בשנת 2007, למשל, עמדה כמות המטענים השנתית בנמל אשדוד על יותר מ-16 מיליון טון.

המטען מגיע באוניה ונפרק בנמל. לעיתים - היישר אל משאיות ייעודיות הממתינות לו, מוציאות אותו מחוץ לגבולות הנמל ומובילות אותו אל יעדו. במקרים אחרים, המטען מאוחסן בשטח הנמל עצמו, עד לבואם של בעליו.

כיצד מתבצעת הפריקה בפועל? את המכולות פורקים מנופי ענק, חלקם מסוגלים להניף עד 70 טון בהרמה אחת. אלו הם "עגורני גשר", הנעים בשלושה צירי תנועה. מטען שאינו במכולה נפרק בדרך כלל על ידי "עגורני זרוע", קטנים יותר. אלו מסוגלים לשאת כ-30-50 טון. ישנם גם "עגורני שער" - עגורן המורכב משני עמודים המחוברים על ידי קורה אופקית שעליה נע וו עם גלגלת. אלו מסוגלים לשאת כ-35 טון. נמל אשדוד מאכלס עשרות מנופים מסוגים שונים, הפועלים ללא לאות, 24 שעות ביממה (למעט שבתות וחגים).

ניתן לפרוק אוניות קטנות תוך מספר שעות. פריקתן של אוניות בעלות מטען של עשרות אלפי טונות עשויה להימשך אף שבוע.