דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

מדוע זקוק הנמל לרב חובל?

 

כפי שרב חובל של אוניה נחשב לסמכות העליונה בלב ים בכל הקשור לכלי השיט, כך גם רב חובל הנמל, בנושאים ימיים שבתחום הנמל. תפקידו של רב חובל הנמל, המשמש גם כראש מחלקת ים, הוא מנהלתי ברובו. כך למשל, בסמכותו להודיע על סגירת הנמל לתנועת כלי שיט (במקרה של תנאי מזג אוויר קשים), על פתיחת או סגירת שובר הגלים (מאותן סיבות), מתן אישור לצלילות מקצועיות למטרות שונות, וכן אחריות לסקרי עומקים המבוצעים מעת לעת (עומקי הנמל עשויים להשתנות במידה זו או אחרת בשל סחף).

 

בנוסף, מאחר שרב חובל הנמל משמש גם כראש מחלקת ים, הוא אחראי על סידורי העבודה של הצוותים הכפופים לו, פתרון בעיות טכניות העלולות להתרחש, אחריות לתקינות המצופים בנמל ומחוצה לו, והוא אף מהווה בורר במקרים של מחלוקות בין נתבים ורבי חובלים של אוניות המבקרות בנמל.

 

כרב חובל לכל דבר, פועל רב חובל הנמל לפי ההנחיות המופיעות בספר "חוקי הספנות בישראל", ועליו להיות בקיא בדיני ספנות ונמלים. כמו כן, הוא נמצא בקשר הדוק עם גורמים במשרד התחבורה ומשתייך לאיגוד רבי החובלים הבינלאומי.