דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

מהי חשיבות השימוש במכולה בתהליך העברת מטענים בין מדינות

תיבת האכסון המתכתית נפוצה בעולם במידות אורך שונות בגדלים שבין 20 ל-53 רגל. בעולם הספנות, נפוצות בעיקר המכולות באורכים של 20 (כשישה מטרים) או 40 רגל.

ההובלה במכולה נוחה לשינוע ביבשה ובים, מבלי שהסחורה תפגע במעבר מכלי רכב אחד למשנהו וללא החשש שהמטען יתפרק בעת העמסה או פריקה. משאיות התובלה, המחסנים, האוניות והגוררים ברציפי הנמלים, מותאמים כולם להובלת מכולות. גם מטענים שבעבר נהוג היה לשנע בצובר, או באוניות משא, עברו להובלה במכולות, כדוגמת סוכר, מלט, גלילי נייר ועוד. מכולות קירור המאפשרות הובלת מטענים תוך שמירה על טמפרטרות המטען כל משך השינוע. אחרות, משמשות להובלת נוזלים. מכולות אחרות נפתחות מלמעלה להובלת תפזורת ועוד.

כל הנמלים המודרניים בעולם מותאמים במלואם לשינוע מכולות, החל ממבנה השערים, מערכות הסריקה, הסגרים, מערכות השקילה, ערוגות האכסון, המנופים ועוד. גדלי המכולות יצרו את הסטנדרט הברור ביותר בעולם, אליו מותאמים גדלי קופסאות וארגזים באופן שינצל בדרך הטובה ביותר את הגודל הנתון.

חשיבות השליטה על המכולות הביאה את חברת נמל אשדוד להחלטה על הפעלה לראשונה בישראל, של מערכת ה-TOS – Terminal Operating System. מערכת המאפשרת ניהול של כל מסופי המכולות בנמל, תוך כדי קבלת חיווי מלא על מיקומה של כל מכולה. המערכת מופעלת באופן המאפשר לכל בעל מכולה, לדעת בזמן נתון, האם המכולה עדיין על האונייה או שהיא כבר נמצאת בנמל והמטען בדרך אל היעד.

פריקת מכולות מאוניה בנמל אשדוד