דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

מהו תהליך הרפורמה בנמלים?

בבסיס החוק שנחקק בעניין ("חוק רשות הספנות והנמלים", 2004) עומד הרעיון כי הפיכת הנמלים לחברות תחרויות, יעילות ורווחיות תגרום להם להתמודד בהצלחה עם המגמות המשתנות תדיר בענף הספנות.

הרפורמה בנמלים מהווה את אחד המהלכים הכלכליים החשובים במשק הישראלי. מדובר בשינוי מבני ניכר בניהול נמלי מדינת ישראל, שההכנות לו החלו כבר בשנת 2003. כצפוי במהלכים מעין אלו, האתגרים והקשיים שבדרך היו מורכבים למדי. למרות זאת, שנתיים מאוחר יותר הצליחו רשות הנמלים, משרד התחבורה ומשרד האוצר לקדם שלב חשוב במלאכה, והרפורמה יצאה לדרך.

עד לאותה עת, נוהלו נמלי הים של ישראל בצורה ריכוזית – עניין שהיה כרוך בקשיים רבים, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון שנמלי ישראל הם המפתח לכל פעילות היבוא והיצוא של המדינה. כך, הרפורמה פתחה את הענף לתחרות, וכן נקבע מודל לפיו תתבצע הפרדה בין הניהול והתפעול השוטף של הנמלים לבין פיתוח הנמלים וניהול הנכסים. באופן זה, ברפורמה הפכו כל אחד מנמלי הים המסחריים בארץ לגוף עסקי ותחרותי הנהנה מעצמאות ניהולית.

כפועל יוצא מן החוק החדש, פורקה רשות הנמלים, שהייתה אחראית לניהול, תפעול ופיתוח הנמלים, ובמקומה הוקמו ארבע חברות ממשלתיות חדשות: שלוש חברות נמל וחברת נמלי ישראל, שהינה חברת הפיתוח והנכסים.

הרפורמה נכנסה לתוקף בתחילת שנת 2005, לאחר מו"מ ממושך בין נציגי העובדים, ההסתדרות, רשות הנמלים ומשרד האוצר, שעסק בשמירת זכויות העובדים בעת המעבר לחברות החדשות.