דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

מהו "תור תפעולי"?

התור בו ממתינות אוניות בעת כניסתן לנמל, בכל העולם, נקרא תור תפעולי. התור מקבל חשיבות, כאשר מספר האוניות הממתינות מחוץ לנמל גדול ממספר הרציפים המסוגלים לאכלס אותן. במקרה שכזה, נקבע הסדר על-פי מנגנון הקובע מי ייכנס לפני מי ומתי. מדובר בפרוטוקול מחייב, שנקבע על ידי רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה.

בשונה מתור רגיל, בו מי שמגיע ראשון – נכנס ראשון (ולהפך), כאן הכללים מעט שונים. הקובע אינו רק זמן ההגעה, אלא גם סוג המטען. כך למשל, מטען מתכלה יקבל עדיפות על זה שאינו מתכלה (פרי הדר רגיש יותר להמתנה ממושכת ממכונות מתכת). גם לפן הכלכלי יש חשיבות: זמן המתנה חסר מעש של אוניית מכולות גדולה יקר מזה של אוניית מטען כללי (עד אלפי דולרים לכל יום), ולכן היא עשויה לקבל עדיפות בתור התפעולי. עם זאת, למרות שמדובר בפרוטוקול מחייב, יכול מנכ"ל חברת הנמל לחרוג ממנו במקרים מסוימים, כל עוד מדובר בהחלטה מנומקת ומתועדת כהלכה.

ומה קורה כאשר מתקרבות לנמל שתי אוניות בעלות אופי דומה ומטען דומה? הראשונה שתגיע למרחק של 3 מייל מפתח הנמל - היא זו שתורשה להיכנס ראשונה ותנותב לרציף המתאים לה.