דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

מהי חשיבותם של נמלי הים במערך סחר החוץ של ישראל?

את נמלי ישראל פוקדות אוניות מהעולם כולו, כאשר ישנה חלוקה – גיאוגרפית בעיקרה – מי מגיע לאן. כך, באופו טבעי, אל נמל אילת יגיעו קווי ספנות מאפריקה. עם זאת, את נמל חיפה פוקדות בעיקר (אך לא רק) אוניות מארה"ב, מאחר שמדובר בעניין שהפך למסורת. את נמל אשדוד - שמדי חודש נכנסות בשעריו מאות אוניות מטען - פוקדים קווים מאירופה, המזרח הרחוק ומצרים.

חשיבותם של נמלי הים במערך סחר החוץ של ישראל הוא עצום: נתונים עדכניים מראים כי 98% מסחר החוץ של ישראל עובר דרך נמלי הים, ופוטנציאל הגידול הכלכלי לטווח ארוך הוא של 5%-8% בשנה (הנתונים עוסקים במשקל הסחורות ולא בערכן). במילים אחרות – זהו השער של המדינה לסחר הבינלאומי.

תואר מחייב זה מתחדד כאשר לוקחים בחשבון גם את העובדה כי מדינת ישראל אינה משופעת במשאבים טבעיים – עניין המצריך שיעורי ייבוא גבוהים למדי. מן הצד השני, מתהדרת ישראל במספר ענפי יצוא שביקושם בארץ נמוך יחסית, אך בחו"ל נחשבים מבוקשים למדי: מחומרי גלם כאשלג ופוספטים ועד למוצרי היי-טק המיועדים לשוק הבינלאומי.

לתובלה הימית יתרונות רבים מבחינת יעילות, מחיר, קיבולת ועוד. באשר לנמל אשדוד, מעבר לקרבתו לעורקי תחבורה ראשיים אל צפון, מזרח ודרום המדינה, הנמל מקושר למסילת הרכבת באמצעות שלוחה מיוחדת המייעלת לאין שיעור את נושא ההובלה.