דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

מהי גוררת וכיצד היא פועלת?

בשונה מהים הגדול, שטחם של נמלי הים מצומצם יחסית והם מאופיינים במרחב תמרון קטן, המאלץ את כלי השיט לערוך סיבובים קצרים וחדים מאוד על מנת להגיע למקום העגינה המיועד לו, או לצאת ממנו בחזרה אל הים הפתוח. ברוב המקרים, לא מתוכננות אוניות הענק לבצע תמרונים מעין אלו בעצמן, ונדרשות לגוררת שתתמרן אותן.

מדובר במלאכה עדינה ומורכבת למדי, כאשר במקרים מסוימים, יש אף צורך בשתי גוררות על מנת לתמרן ביעילות אוניה גדולה: הכל תלוי בגודל ובמשקל האוניה, ובעיקר – בכושר התמרון שלה. הגרירה עצמה מתבצעת באמצעות חבלי האוניה או הכבלים בהם מצוידת הגוררת (ההחלטה על אופי הגרירה נעשית על ידי הנתב, הנמצא על האוניה). על הגוררת פועלים ארבעה אנשי צוות – שני קצינים ושני עוזרים. בנמל אשדוד פועלות חמש ספינות גוררות.

הגוררת עושה פלאים בכל הקשור לתמרון, ומסוגלת אף לסובב אוניה על צירה. לצורך כך, היא מצוידת במנוע חזק (המספק עד 4,000 כוחות סוס ויותר), אך המנוע הוא רק צד אחד של המשוואה: הגוררת עושה שימוש בשיטת הנעה ייחודית המכונה "וייד שניידר". לא מדובר בהנעה על ידי מדחף קונבנציונלי, כזה הנמצא באוניה רגילה, אלא בשני מדחפים הממוקמים בקדמת הגוררת. מדחפים אלו פועלים בצורה אנכית ולא אופקית. שיטה זו הופכת את הגוררת לבעלת יכולת תמרון מהטובות שקיימות בקרב כלי שיט: ניתן לשוט בה לכל כיוון – קדימה, אחורה, הצדה, סיבוב על המקום ואף בקו אלכסוני רציף.