|
|
| נמל אשדוד, הוא הנמל הישראלי הראשון שזכה באישור המכס האמריקאי לאבטחת מכולות באמצעות משקף. האישור מאפשר השתתפות בפרויקט ה-CSI (Container Security Initiative), במסגרתו נבדקות במדינות הייצוא, מכולות המיועדות לארה"ב בעזרת משקף מכולות. הפרויקט מאפשר את העברת תוצאות הבדיקה בזמן אמת לרשויות המכס בארה"ב, אשר מחליטות אם לאשר את הטענת המכולה לאוניה, בהתאם לתוצאות השיקוף. נמל אשדוד, הוא הנמל ה-54 בעולם המצטרף לפרויקט. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| אגרה הנגבת ע”י חברת הנמל מאוניות העוגנות בנמל בגין שירותים המסופקים לאוניה(שרותי מעגן, מנגש ,סילוק מי שיפוליים, סילוק אשפה, מגדלור, איכות סביבה). גובה האגרה מושפע מאורך האוניה, סוג האוניה וזמן השהייה ברציף. אגרות אלו משולמות ע”י בעל האוניה. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| אוניה מתמחה היא אוניה שמסוגלת לשאת סוג אחד של מטען. לדוגמא אניות מכולות. אוניה חצי מתמחה היא אוניה המסוגלת לשאת יותר מסוג מטען אחד. למשל אוניה שחלקה נושא מכולות וחלקה מטען כללי/ תפזורת/קירור. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| אוניית משא ובה מספר קומות, שמטענה הוא בדרך כלל כלי רכב (ולעיתים גם מכולות על גלגלים). בעת הגעתה לנמל, מתבצעת הפריקה באמצעות רמפה המשמשת מעלית – עניין המאפשר טעינה ופריקה מהירים יותר, מאחר שאין צורך במנופים. רוב אוניות הגלנוע מצוידות בפתח אחורי גדול ורחב. מוכרות גם בשם אוניות RO-RO, Roll-on-Roll-off. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| אוניית משא המחולקת לתאים בגדלים קבועים, בהם מונחות מכולות המטען. במקרים רבים, פריקה של אונייה מסוג זה דורשת הפעלת מנופים רבי-עוצמה. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| אונייה ובה מחסנים רחבי-ידיים שבהם משטחי הטענה. מחסנים אלו מתוכננים ליצור מינימום בזבוז של שטח אחסנה יקר. מטענן של אוניות אלו נפרק בדרך כלל על ידי מלגזות, דרך פתחים רחבים של המחסנים. לעיתים מיועדות אוניות אלו לשאת תוצרת חקלאית. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| אונייה שמטענה היחיד הוא מטען יבש בתפזורת, כגון דגנים, פחם, סוכר ועוד. היא בעלת מספר גדול של מחסנים, המתאימים לפריקה וטעינה מהירה יחסית. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| כשמה כן היא – אוניית משא שתפקידה לשאת מטען הדורש קירור (בדרך כלל מטען מתכלה, כגון מוצרי מזון – בשר, דגים, פירות ועוד). באונייה מחסנים מבודדים המקוררים בנפרד, ובטמפרטורה המתאימה לאופי המטען. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| FEEDER - אוניה הפוקדת נמל וטוענת על סיפונה מטען שנפרק מאונית קו אותו מעבירה לנמל היעד הסופי של המטען (מכולות). |
| |
| |
|
|
|
|
|
| GENERAL CARGO SHIP הן אוניות נושאות מטען ארוז בחבילות ובתיבות, או על גבי משטחים שונים. בדרך כלל אוניות אלו טעונות בסחורות שאינן ניתנות להמכלה כגון: עצים, ברזל, גלילי פח ועוד. ראה גם “מטען כללי”. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| TANKER היא אוניה הנושאת מטען נוזלים בתפזורת, כלומר כאשר הנוזל אינו ארוז במיכלים, חביות או כלי קיבול אחרים אלא במיכלים גדולים של הספינה. מיכליות נושאות מוצרים כמו: נפט, חומרים כימיים מסוגים שונים כמו אמוניה וכלור. מים, יין, דבשה ועוד. מיכליות נבנות בגדלים משתנים, והגדולות שבהן הן אוניות ענק הנושאות מאות אלפי ליטרים של נוזלים. רוב המיכליות תלויות במתקני נמל כדי להעמיס ולפרוק את מטענן. אוניות להובלת נפט ואו דלק כבד. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| CRUISE – אוניה שהיא בית מלון צף המשמש לטיול והעברת נוסעים מנמל לנמל. באוניה ישנם חדרי מגורים, חדרי אוכל, אולמות בידור, קזינו וחנויות פטורות ממכס. ישנן אוניות נוסעים ענקיות היכולות לשאת כ 3000- אורחים ו 1500- אנשי צוות. אוניות אלה מפליגות בדרך כלל בנתיבים מעגליים המחזירים את הנוסעים לנמל היציאה. בנמל אשדוד ישנו רציף המיועד לאוניות נוסעים אליו צמוד טרמינל הנוסעים |
| |
| |
|
|
|
|
|
| LINER - אוניה סוחר גדולה הפוקדת בתדירות קבועה מספר מצומצם יחסית של נמלים שם פורקת מטען (מכולות) שמיועד לאותו נמל וכזה המיועד לנמלים אחרים. מטען שמיועד לנמל אחר יטען על אונית הזנה קטנה יותר וכך יגיע לנמל היעד. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| RUNNING LIGHTS; NAVIGATION LIGHT - סימון בין לאומי מוסכם המסמן לאוניות את פתח הכניסה לנמל. בנוסף, על כל כלי שייט חובת הפעלה רציפה של אורות סימון. אור לבן בראש התורן, אור אדום בדופן שמאל ואור ירוק בדופן ימין. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| ISO TANKER - מיכל דמוי גלולה בגודל סטנדרטי ע”פ התקן ISO - INTERNATIONAL STANDARDS ORGANIZATIO בעל קיבולת של 25000 ליטר, המשמש לאחסון והובלת נוזלים החל מנוזלים למאכל וכלה בחומרים מסוכנים במצבי צבירה שונים (מוצק, גז או נוזל). האיזוטנקר מצויד באביזרי ניקוז ו/או פריקה תחת לחץ. נקרא גם– TANKTAINER המשלב את המילים מיכל+מכולה. לכל איזוטנקר יש בעלים רשומים ומורשים. בדרך כלל זו חברה העוסקת בהובלת נוזלים באמצעות איזוטנקרים לישראל,ומישראל או סוכנה של חברה זרה בישראל המעמידה איזוטנקרים לרשות יבואנים ויצואנים, שהוכרה לצורך כך ע”י המכס. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| מתקן לאגירת חומרים בתפזורת שנשפכו על הרציף תוך כדי פריקת אוניה. בנמל ממקמים אותן באזור הפריקה ומכניסים את שאריות החומר לתוך האמבטיה ע”י שופל. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| ב 16- בפברואר 1976 אומצה אמנת ברצלונה להגנה על הים התיכון מפני זיהום, והיא נכנסה לתוקף ב 12- בפברואר 1978 . ב 10- ביוני 1995 אומצו תיקונים לאמנה, ומאז היא נקראת האמנה לשמירה על הסביבה הימית וחופי הים התיכון. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| ( ANTIFER CUBE)– קוביית האנטיפר הינהיחידת שריון ואלמנט עיקרי בבניית שוברי הגלים כיום,יחידות אלה נועדו לספוג את ההשפעה של הגלים,ובכך לצמצם את נזקי הסערה והגלים והשפעת על עגינת האוניות בנמל, כאשר הגלים מגיעים לשובר הגלים הם זורמים לפערים בין יחידות האנטיפר והאנרגיה של הגלים נספגת לתוך אותם יחידות, מידות אנטיפר הינה 2.5 מ’ X 2.5 X 2.5 מ’ עם הבדל של 10 ס”מ במידת הבסיס העליון לעומת התחתון, משקל של יחידת אנטיפר מגיע לכ- 40 טון. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| (ברבים: אֲרָבוֹת) – BARGE - דוברה להובלת מטען. בשימוש בדרך כלל בנהרות.בשימוש בן זמננו היא כלי שיט בעל תחתית שטוחה, בדרך כלל ללא אמצעי הנעה משלו, המשמש להובלת מטענים בנהרות, תעלות שיט או נמלים. |
| |
| |
|
|
|
|
|
| בעל מקצוע שתפקידו לכוון את המנופאי / העגורנאי אל המקום המדויק כדי שפריקת האונייה תעשה ביעילות ובבטיחות. יתרונו הוא בזוויות הראייה שלו, מאחר שהוא נמצא בקרבת אזור הפריקה. הקשר בינו לבין המנופאי / העגורנאי מתבצע באמצעות מכשיר קשר, או על ידי תנועות ידיים מוסכמות (ובכך נחסכים תדרים אלחוטיים). בנמל אשדוד פועלים עשרות אתתים. |
| |
|
|
|